ارتباط مربیان با شاگردان
مربی که همیشه سر شاگردانش داد میزند آیا همیشه موفق است یا فقط در آن مسابقه و آن رقابت می تواند تیم خود را به سکوی نخست برساند؟
در باشگاهی که فعالیت می کردم در سانس قبلی ورزشکار وجود داشت که خیلی در انجام کامل تکنیک ها سعی می کرد اما رفتاری که مربی او با وی داشت به صورت پرخاشگرانه بود و مدام او را از اخراج باشگاه می ترساند پس از مدتی شاهد آن بودیم که هنرجو دیگر به باشگاه نیامد و ترک ورزش کرد.
مهارت های ارتباطی
داشتن مهارت های ارتباطی برای مربیان ورزشی یکی از مهمترین ارکان موفقیت یک مربی است عدم موفقیت مربی قطعاً از نداشتن مهارت ارتباطی قوی است. اگر مربی از اطلاعات کافی برخوردار نباشد و یا روش آموزش را به درستی نداند و یا حتی تکنیک ها و تاکتیک های آن رشته ورزشی را مطلع نباشد قطعاً موفق نخواهد شد .همچنین ندانستن مهارتهای ارتباطی قوی نیز در موفقیت یک مربی نقشه بسزایی دارد .ایجاد ارتباط موثر در موقعیت های مختلف برای بهبود عملکرد آموزش مربی مهم است یکی از مواردی که یک مربی می بایست آن را به درستی تمرین کرده و بداند گفتگو با والدین خشمگین هنرجویان است که چطور آنها را قانع کند و مجاب به ادامه فعالیت فرزندشان در باشگاه کند همچنین یک مربی می بایست و مهارت های ارتباطی تیم خود را در همایش ها مسابقات و جمع های ورزشی به درستی معرفی نماید.
از جنبه مهم ارتباطی مربیان دسته بندی می شود
شماره ۱: مربیان مهارتها و سخنرانی هایی را می بایست تمرین کرده و جزئی از فعالیتهای خود بدانند به طوری که مربیان را سخنرانان ماهری می دانند که در زمینه ورزشی فعالیت می کنند .می بایست بر روی مهارت های فن بیان و سخنرانی برای مربیان تلاش بیشتری نمود و مربیان که علاقه پیشرفت دارند می بایست بر روی این موضوع بیشتر کار کنند .
شماره ۲: ارتباط پیام های کلامی و غیرکلامی در مربیان می بایست تقویت گردد همانطور که می دانید یک مربی در زمین بازی و یا تمرین با حرکات بدن و دست خیلی از از فرمان ها را میرساند علاوه بر این ارتباط بین پیام های کلامی و غیرکلامی را می بایست تمرین کرده و در صورت لزوم به استانداردهای بین المللی نزدیک کند. این که یک هنرجو با حرکت دست مربی متوجه انجام آن تکنیک یا حرکت ورزشی شود منوط به ارتباط موثر بین مربی و شاگرد دارد.
شماره ۳ :ارتباط عواطف و محتوا یک مربی می بایست شناخت کافی از از شاگردان خود داشته باشند و محتوای ورزشی را نسبت به شخصیت هر یک از هنرجویان به آن ارائه کند اگر یکباره و به صورت چکشی این کار را انجام دهد قطعاً تاثیر بسیار کمی در یادگیری هنرجویان خواهد داشت ولی اگر به نرمی و ارتباطی بین عواطف شاگردان و محتوا این کار را انجام دهد قطعاً بازدهی بهتری خواهد داشت.
انواع برخورد
مربی که داد میزند و همیشه معترض است کلام اعتراضی خود را شاگردان انتقال می دهد و این اعتراض و نارضایتی از شاگردان باعث می شود. در این نوع ابراز که پیام کامل به شاگردان منتقل نمی شود به طوری که خود ورزشکار نیز از خود و فعالیت خود ناراضی میشود و نکات منفی را در بر دارد. پرخاشگری مربی نیز به همین شکل در شاگرد نهادینه شده و تاثیر انجام حرکات ورزشی در بسیار کاهش می یابد.
مربی که پیام خود را آرام بیان می کند و رضایت کافی از شاگردان خود دارد حتی اگر ورزشکاران بدترین بازی خود را کرده باشند ولی مربی میزان رضایت و نقاط مثبت مسابقه را به شاگردانشان انتقال می دهند در نتیجه نکات مثبت انتقال یافته و خود شاگردان قضاوت عادلانه خواهند کرد و در روند پیشرفت تیم تلاش خواهند کرد هر شخص خود را قاضی میدان دانسته و بر عملکرد خود فاکتورهای ارزیابی را لحاظ می کند.
روش های آموزش
روش آمرانه یا همان پرخاشگرانه به روشی گفته می شود که مربی با لحنی تند و پرخاشگرانه پیام خود را به بازیکنان انتقال میدهد. چه در زمینه تشویق و چه معترضه پرخاشگرانه رفتار می کند .
روش فروتنانه ارتباط در این روش محوریت موضوع گفتگو است و مربی گری بر گفتگوی دوستانه با شاگردان است دارد تا موضوع را بررسی و پیام خود را به آنها در آرامش بگوید در این روش تاثیر پیام بیشتر میشود.
بهبود مهارت ارتباطی مربیان ورزشی باعث می شود ارتباط بین شاگردان و مربیان افزایش یابد و همین سبب افزایش اعتبار در هنگام ارتباط میشود مربیانی که با بهبود مهارتهای ارتباطی خود سعی در ارتباط بهتر با شاگردان خود دارند در عمل نیز موفق تر خواهند بود.
از شما مربیان خواهشمندم تا در جهت بهبود عملکرد خود و بالا رفتن سطح کیفی آموزش موارد فوق را مورد ارزیابی قرار داده و در جهت بهبود مهارت های ارتباطی بین مربیان و شاگردان تلاش کنید.